Kabelky původně používali jen muži, ženy si je skrývaly pod sukně

- Komerční sdělení -brilantní

Historie kabelek se táhne od 14. století, původně vypadaly jednotvárně, dnes vytvářejí identitu nositele.

To, jak se lidé oblékali ve středověku dnes víme z dokumentů, literatury a často si chování, prostředí, ve kterém žili i oblečení, které používali, můžeme podívat ve filmech či pohádkách.

Čtěte také:

Tři kožní problémy, které je nejlépe řešit v zimě

Čtěte také:

Do denimu se v zimě můžete obléct od hlavy k patě

Čtěte také:

Šediny potřebují jinou péči, odbornice radí, jak na to

Čtěte také:

Zimní módní trend nás dává do pozoru

Čtěte také:

Padání vlasů u žen - alopecie

Čtěte také:

Pusťte si jaro do bytu!

Čtěte také:

Dada plenky – kvalita za nízkou cenu pro každé miminko, batole i větší dítko

I několik staletí dozadu lidé uvažovali převážně prakticky. S praktickým myšlením souvisí také vývoj kabelek a peněženek.

Dnes jde zejména o symbol ženského šatníku, paradoxem je, že jej do někdejší „módy“ zavedli muži.

Kapsy na šatech chyběly, muži to vymysleli jinak
Začalo to malými sáčky upevněnými na oblečení, o jejichž zmínka se v literatuře poprvé objevila ve 14. století. Sáčky používali převážně muži, kteří v nich ukrývali své cennosti a měli je zároveň vždy po ruce.

Byly běžným doplňkem, jelikož oblečení v té době nemělo kapsy. Měšce byly zároveň projevem lepšího postavení mužů oproti ženám ve středověké společnosti

. I když to nebylo na první pohled zjevné, ženy s muži držely krok a takové měšce nosily i ony.

Muži v 15. a 16. století používali malé kapsy na transport peněz. Ženy měly strach z krádeže, proto si své bohatství schovávaly pod nařasenými sukněmi.

Některé nosily praktické drobnosti speciálně uchycené na oblečení pomocí takzvaných „chatelaine“. Šlo o řetízky s háčky, na které si dámy připevňovaly klíče, nůžky či pomůcky na šití. Využívali se až do začátku 20. století.

Lidé si své měšteky začali zdobit drahými kameny a výšivkami a trendem se stalo zejména hedvábí. Staly se symbolem bohatství a postavení. Čím byly propracovanější, tím významnější byl jejich majitel.

I proto si ti nejvlivnější nechávali pořizovat portrét, na kterých byly zobrazeny i jejich měšce. Později se výšivky a drahokamy zaměnily za levnější a praktičtější variantu – kůži.

A stejně se postupem času změnily mužské „peněženky“. Pánové našli kapsy na kalhotách, a tak se kabelky staly výlučně ženskou záležitostí.

Velikost „tašek“ postupně v 17. století narůstala. Nízkonákladové byly jednoduché textilie, ze kterých se vyrábělo i oblečení.

Lidé větší vaky nosili během cestování a při přesunu větších věcí přehozené křížem přes hruď a ramena.

Objev jednoduchosti
V 18. století módní průmysl dosáhl určité úrovně. Nová éra klasicismu byla ovlivněna objevením římského města Pompeje.

V té době nastal „boom“ módy ve stylu starověkého Řecka a Říma. Ze šatníků dam se postupně vytrácely nabírané sukně a bohaté vrstvení, nahradily je splývavé, padavé materiály a jednoduché sukně, pás se posouval směrem nahoru.

Nemohli si tak dovolit skrývat pod sukněmi malé kapsy, jak to dělaly pod „nánosem“ látek předtím. Začali tedy v rukou nosit malé kabelky nebo taštičky, které už se podobaly těm dnešním.

Vyráběly se ručně z různých látek, často ženami, které je pak sami používaly. V 19. století, v období industrializace, neobešla modernizace ani módní průmysl a doplňky.

Designéři vymýšleli nové modely, tvary i velikosti. Došlo ik rozvoji železnic a tak lidé začali stále více využívat zavazadla. První prostorné kožené tašky se staly předchůdci dnešních kufrů.

Stále však platilo, že taška či kabelka musela dokonale ladit s oblečením, revoluce v tomto směru nastala až ve 20. století.

Konečně prostor pro individuální vkus a skutečný módní průmysl
Na začátku 20. století se do výroby kabelek „zapletli“ i šperkaři, kteří vymýšleli kabelkám nový vzhled, přidávali do jejich nitra kapsy na kosmetiku či brýle do opery.

Po první světové válce se mnozí nadšenci módy snažili najít alternativní materiály, které by byly vhodné pro použití výroby kabelek. Přestože byla kůže moderní, nemohl si ji dovolit každý. Byla totiž velmi nákladná.

Ke slovu se tak dostala bavlna. Rozvoj materiálů a nových „vychytávek“ se dostal do popředí a nabíral na síle. V roce 1920 byl vynalezen zip. A právě on výrazně ovlivnil vzhled kabelky.

Dalším módním materiálem se stal kov, který se využíval na rukojeti kabelů. Ženy kabelky nosily i prověšené na ramenou na dlouhých šňůrkách nebo řetízcích.

Kabelka se vyvíjela souběžně s ekonomickou kupní silou lidí. Velká rozmanitost tvarů, barev a použitých materiálů umožnila ve dvacátých letech minulého století masové rozšíření módního a praktického doplňku mezi ženy všech vrstev.

Světová ekonomická krize se projevila nejen v poptávce, ale také ve výrobě kabelky. Drahé a pompézní prvky nahradily levnější varianty a syntetické materiály.

Nezměnil se jen materiál, ale také celkový tvar kabelek. Byl to začátek trendu příští generace. Kabelky měly větší prostor a dlouhé popruhy, které umožňovaly uživateli svobodu a praktičnost.

Druhá světová válka zapříčinila hospodářský úpadek, což se projevilo na materiálové rozmanitosti kabelek.

Chtěli jste ratan? Mohl jste ho mít z Itálie. Na scéně se objevily různé imitace kůže, což byl příznivý faktor pro všechny vrstvy žen.

Kabelky byly součástí vývoje známých módních značek jako Chanel, Louis Vuitton, Prada, Gucci nebo Hermés.

Kabelky ve 21. století
Kabelka dnes není považována jen za módní doplněk, vytváří celkový dojem z outfitu, prozrazuje osobnost jejího nositele i smysl pro módu. Projevuje se individualizace a potřeba projevit svou jedinečnost, stejně jako v jiných oblastech běžného života.

Ne nadarmo se říká, že šaty dělají člověka. Móda prozrazuje naši osobnost. Materiály a design se dnes vracejí a obměňují, mění se kombinace barev.

Hledají se náhražky kůže, jejichž využívání mnoho lidí považuje za nehumánní. Peněženky a kabelky se vyrábějí ze syntetických materiálů, papíru, dokonce i dřeva.

Módní návrháři a kreativci neustále pracují na zvelebování svých novinek. Trendem jsou také kabelky vyráběné ze speciálních materiálů, například silikonu, který je zároveň praktický a snadno omyvatelný.

Oblíbené jsou velké nákupní tašky, zvané „shopper bags“ či batohy a ve společnosti nic nezkazíte jednoduchou malou „clutch“ kabelkou do ruky.

- Reklama -zpravy
- Komerční sdělení -pr článek

Redakce doporučuje

Články autora