Víte, jak postupovat při hledání těch správných zájmových činností pro své dítě?
Při výběru kroužků a aktivit v rámci mimoškolní zájmové činnosti by rodiče měli hledět na schopnosti a zájmy svého dítěte, nikoli podporovat své ambice a představy. Upozorňuje na to psycholožka Denisa Maderová.
Čtěte také:
Pět tipů, jak přežít odchod dětí z domu
Čtěte také:
6 z 10 dětí nedodržuje pitný režim. Jak je na tom vaše?
Čtěte také:
Pro děti s cukrovkou vznikl první Dia slabikář
Čtěte také:
Odmítají vaši děti zdravé jídlo? Pomůže veselé servírování
Čtěte také:
Vyvinuli systém pro odhalení poruchy řeči u dětí
Když méně je více
Zároveň zdůrazňuje, že v případě počtu kroužků platí známá pravda o tom, že méně je někdy více. „Dětem, které začínají školní docházku, vezme spoustu času a energie adaptace na školu a školní úkoly, není třeba je proto ještě zbytečně přetěžovat více kroužky,“ zdůraznila Maderová.
Podle ní dětem na prvním stupni základní školy naprosto postačuje jeden, maximálně dva kroužky. A to i tehdy, když máme pocit, že je dítě hyperaktivní. „V takovém případě je určitě třeba jeho neposednost vykompenzovat, nejlépe sportovním kroužkem, avšak jedním, ne více,“ poznamenala.
Jak vybírat
Ideální je podle ní takový kroužek, ve kterém se dítě bude moci naučit pravidlům a disciplíně a bude mít také pozitivní vzor v osobě trenéra či vedoucího kroužku, kterého bude respektovat. „I tato vztahová vazba k dospělé autoritě pomáhá zmírnit hyperaktivitu a neschopnost dítěte soustředit se na jednu činnost.“
Výběr kroužku by měl respektovat zájem dítěte. „Pokud ono samo ví, jaký kroužek chce navštěvovat, rodiče by měli jeho zájem podpořit,“ poradila Maderová. „Pokud není samo rozhodnuto, rodiče by si s ním měli probrat náplň jednotlivých kroužků a tak mu pomoci vybrat ten nejvhodnější,“ dodala.
Psycholožka zároveň upozornila, že v prvních třech letech se mohou kroužky měnit. „Dítě v tomto věku ještě nemá vyhraněný zájem, ten se ustaluje jen postupně,“ uvedla psycholožka. Rodiče by měli být na to připraveni, avšak zároveň by se měli snažit motivovat děti, aby alespoň jeden školní rok kroužek navštěvovali.
„Rok je adekvátní doba k tomu, aby dítě a rodiče zjistili, jestli to dítě opravdu baví, nebo ne, jestli na to má schopnosti, nebo by mělo raději dělat něco jiného,“ konstatovala psycholožka. Pokud rodiče poznají talent, měli by dítě podpořit také tím, že se ho budou snažit motivovat v tom, aby v kroužku pokračovalo.
Všechno má své hranice
„Pokud dítě bude navzdory talentu dělat kroužek s nechutí, není třeba ho k tomu nutit, protože to může mít negativní vliv na školu a učení,“ dodala psycholožka. Maderová upozornila i na chybu, kterou rodiče dělají, myslí si, že větší počet kroužků pomůže automaticky rozvíjet všestrannost dítěte.
Podle ní je třeba si uvědomit, že ne každé dítě může být všestranné. „Jsou děti, které mají vysloveně vyhraněný talent,“ zdůraznila. „Pokud budeme od nich chtít, aby se rozvíjely i úplně jiným směrem, například pokud budeme chtít, aby vedle fotbalu navštěvovaly i hodiny klavíru, může se stát, že jejich schopnosti v oblasti, ve které mají skutečně největší potenciál, se nebudou dostatečně rozvíjet ,“ dodala psycholožka.